בשורה: ועדת הכספים מגבשת פתרון למשבר הגמ"חים

    הגמ"חים הם הגורם היחיד שמאפשר לאדם שנמצא במצוקה לקבל הלוואה ללא ריבית ולעמוד שוב על הרגליים. עתה השלכות ההסכם עשויות למוטט את המוסד החשוב הזה
    איתי גדסי No Comments on בשורה: ועדת הכספים מגבשת פתרון למשבר הגמ"חים

    ועדת הכספים פועלת לגיבוש פתרון שיאפשר להם לפעול גם לאחר חקיקת החוק שיחייב את הרשויות בישראל לדווח לרשויות המס בארה"ב על נכסים של אזרחים אמריקאים בישראל • לדרישת יו"ר ועדת הכספים גפני, האוצר, רשות המיסים ובנק ישראל יתנו ארכה של שבועיים לגמ"חים להסדיר את מעמדם כדי למנוע את סגירתן

    הגמ"חים הם הגורם היחיד שמאפשר לאדם שנמצא במצוקה לקבל הלוואה ללא ריבית ולעמוד שוב על הרגליים. עתה השלכות ההסכם עשויות למוטט את המוסד החשוב הזה
    10:26
    05.05.24
    נתי קאליש No Comments on מרן הגרמ"ה הירש: "עד ל"ג בעומר הפסקת אש משני הצדדים"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מנהלי גמ"חים יכולים לנשום מעט לרווחה. בדיון הבוקר (ב') בוועדת הכספים, הסתמן שנמצא פתרון שיאפשר לגמ"חים בישראל להמשיך לפעול גם לאחר שיחוקק תיקון לפקודת מס הכנסה, המחייב מוסדות פיננסיים ישראליים לדווח, באמצעות רשות המיסים בישראל, לרשויות המס של ארה"ב על נכסים של אזרחים אמריקאים.

    התיקון לחוק הוא פועל יוצא של הסכם ה-FATCA ׁׁׁ(Foreign Account Tax Compliance) בין ישראל לארה"ב, לפיו על-מנת להמשיך את שיתוף הפעולה בין מוסדות פיננסיים ישראליים ואמריקאים, על גופים פיננסיים בישראל לדווח באמצעות רשות המיסים בישראל לרשויות המס האמריקאיות, על חשבונות המנוהלים במישרין או בעקיפין ע"י של אזרחים אמריקאים.

    מדובר בהסכם עליו כבר חתומות מדינות רבות ושנובע מכוונת רשויות המס בארה"ב להעמיק את גביית המיסים על הכנסות של אזרחים אמריקאים מחוץ לגבולות ארה"ב. בדיון בוועדה היום, הסתמן פתרון שיחריג את הגמ"חים ע"י הגדרתם והסדרת מעמדם בישראל כמוסדות ציבור לצורך מס הכנסה.

    בעקבות חתימת ההסכם הורה בנק ישראל לבנקים להסדיר את מעמדם של כל הארגונים והגופים המנהלים חשבונות אצלם ושביניהם אזרחים אמריקאים. לאור זאת, לאחרונה פנו מספר בנקים למנהלי גמ"חים בדרישה שיסדירו את מעמדם, אחרת יאלצו לסגור את חשבונותיהם, זאת מכיוון שלפי ההגדרות שבהסכם בין המדינות. הוראה זו של הבנקים העמידה בסכנה את עתידם של הגמ"חים ואת עצם האפשרות שלהם להמשיך להתקיים.

    נוכח החשש מהפגיעה בגמ"חים, מיהר יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) לכנס את הוועדה לדיון דחוף בנושא. גפני: "ממשלת ישראל חתמה על הסכם עם ממשלת ארה"ב, מבלי שהיא לקחה בחשבון השלכות הרות אסון על אחד המפעלים החשובים ביותר בעם היהודי מזה אלפי שנים – ארגוני חסד ועזרה הדדית. חתמו על הסכם שעשוי למוטט את החברה האזרחית בישראל.

    "הגמ"חים הם הגורם היחיד שמאפשר לאדם שנמצא במצוקה לקבל הלוואה ללא ריבית ולעמוד שוב על הרגליים. עתה השלכות ההסכם עשויות למוטט את המוסד החשוב הזה". גפני דרש מאנשי האוצר ובנק ישראל להורות לבנקים על מתן ארכה לגמ"חים, לפחות עד סוף חודש יוני, להסדרת מעמדם כמוסדות ציבור, מה שיאפשר החרגתם מהחוק החדש, שעפ"י ההסכם עם ארה"ב, מוסדות לתועלת הציבור פטורים מהוראות הסכם ה-FATCA.

    גפני קבל בפני הכלכלן הראשי באוצר, יואל נוה על-כך ש"ההסכם נחתם מבלי שמישהו בממשלת ישראל נתן את דעתו להשלכותיו על מפעל הגמ"חים". גפני ציטט ממכתב שנשלח מאחד הבנקים למנהלי גמ"חים, לפיו עליהם להסדיר את מעמדם עד ל- 15.6, אחרת חשבון הבנק שלו ייסגר. "מדובר באחד המוסדות המפוארים ביותר של העם היהודי, שמאפשר לאנשים במצוקה להשתקם. לא יתכן שבשם הסכם עם ארה"ב נמוטט את החברה בישראל. חייבים למצוא לזה פתרון. זה מחדל שלא לקחתם את זה בחשבון".

    נוה ניסה לשווא לשכנע שהבעיה איננה בחתימה על ההסכם: "ההסכם לא יוצר את הבעיה. החקיקה האמריקאית יוצרת את הבעיה. אני מניח שניתן למצוא פתרון שיאפשר לאותם גופים להמשיך לפעול, אבל עם החקיקה חייבים להתקדם".

    ח"כ מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה) אמר בדיון: "הגמ"חים הם יסוד קיומו של עם ישראל. גמילות חסדים היא אחת מאבני היסוד של החברה בעם ישראל. הגוי שמייצר את ה-FATCA, אינו מבין את המציאות של מתן הלוואות ללא ריבית. גמ"ח הוא מוסד שראוי לכל תהילה וההוראה לסגור את הגמ"חים בעוד שבוע זו שערורייה. גמ"ח בהגדרה אינו מוסד פיננסי".

    מנהל מחלקת מלכ"רים ברשות המיסים, ארז אורעד: "אם הגמ"חים יביאו אישור שהם מוסד ציבורי אין לנו בעיה, אך רשות המיסים לא תיתן אישורים כל עוד לא תבדוק את המוסדות הפונים".

    משנה לכלכלן הראשי, פרידה ישראלי: "בהסכם עם ארה"ב לא היה לנו חופש מוחלט לגבי כל התנאים שלנו אך הצלחנו לקבל כמה הקלות רק בזכות החתימה, ובין ההקלות שלגבי מוסדות ציבור, רווחה, גמ"ח וכד', הגענו להסכמה שכשזה עמותה לתועלת הציבור לא תחשב מוסד פיננסי. אך האמריקאים דרשו שרשויות המס בישראל יכירו בכך. הם רוצים לוודא למשל, שאם גוף מסוים יימצא בפירוק שהכסף לא יגיע לידיים פרטיות אלא לממשלה, כלומר שהאמריקאים רצו לוודא שאכן מדובר במוסדות לתועלת הציבור. על-כן כל הגמ"חים שחיים מתרומות יוצאים מהמשחק. צריך להגיע להסכמה עם הבנקים לדחייה של שבועיים לפחות להסדרת העניין. אם לא היינו חותמים על ההסכם לא היינו יכולים להגיע לפתרון".

    יו"ר הוועדה גפני סיכם ואמר שהוא "יקדם את החקיקה אך דרש מהאוצר, מרשות המיסים, מבנק ישראל וכל הגורמים הרלוונטיים לאפשר ארכה לגמ"חים לפחות עד סוף חודש יוני להסדיר את רישומם בארץ כמוסדות ציבור, מה שיאפשר להחריג אותם מהסכם ה- FATCA. ניתן להגדיר שגוף שלו הפקדות של פחות מ- 50 אלף דולר או נכסים בפחות מ- 50 מיליון דולר לא ייכלל בהסכם". כן פנה גפני למפקחת על הבנקים, חדוה בר, על-מנת שתוציא הנחיות לבנקים לתת את הארכה הנדרשת לגמ"חים להסדרת הסוגיה וקרא לכל הגורמים "לחזור אליו עם תשובה בתוך יומיים לכל היותר לגבי מתן הארכה" והודיע שיחדש את הדיון בהצעת החוק.



    0 תגובות